عضو کمیسیون عمران مجلس: ۷ میلیون مسکن در ایران کمبود داریم | دولت اراده ساخت مسکن ندارد شرایط جدید ثبت نام زمین دولتی اعلام شد + لینک ثبت نام ریزش یا صعود بورس؟ | پیش‌بینی بورس در ۲ ماه پایانی سال ۱۴۰۳ مردم طلا را از سکو‌های اینترنتی بی‌هویت خریداری نکنند ساختمان‌های نوساز ملزم به استفاده از پنل‌ خورشیدی می‌شوند جزئیات افزایش ۱۰ میلیون لیتری تولید بنزین کشور اعلام شد قیمت طلای جهانی کاهشی شد (۲۶ دی ۱۴۰۳) آخرین قیمت دلار توافقی نیما (۲۶ دی ۱۴۰۳) | دلار حواله ۶۶ هزار و ۶۸۶ تومان قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۶ دی ۱۴۰۳) | انار کیلویی ۲۰ هزار تومان توزیع بنزین سوپر در ۵ جایگاه‌ سوخت در تهران (۲۶ دی ۱۴۰۳) + مسیریابی افزایش ناگهانی قیمت ملک در مکران | اخبار انتقال پایتخت به مکران موجب گرانی زمین و ملک شد انتقاد از افزایش نامتناسب حقوق | افزایش ۲۰ درصدی حقوق، سفره خانوار‌ها را کوچک‌تر می‌کند قیمت مسکن در دو منطقه تهران کاهشی شد (۲۶ دی ۱۴۰۳) افزایش ۴۰ درصدی قیمت شوینده‌ها در انتظار تصویب سازمان حمایت (۲۶ دی ۱۴۰۳) بختیاری: ۵۳۱ هزار جوان مستعد اشتغال در کشور زیر پوشش کمیته امداد هستند سفر هیئت تجاری اتاق بازرگانی ایران به تاجیکستان (۲۵ دی ۱۴۰۳) بیمه شخص ثالث در صدر شکایات مردمی؛ سهم بیمه درمان و بدنه چقدر است؟ فهرست جدید بدهکاران بانکی با ۷۹۰همت بدهی معوق منتشر شد آخرین جزئیات از جلسه کمیته مزد برای محاسبه دستمزد ۱۴۰۴ کارگران اعلام شد امروز کدام جایگاه‌های سوخت در تهران بنزین سوپر دارند؟ (۲۵ دی ۱۴۰۳) + آدرس زمان اعلام نتایج نهایی قرعه‌کشی آخرین طرح عرضه خودرو‌های وارداتی مشخص شد حراج سکه‌های ضرب سال ۱۴۰۳ چهارشنبه (۲۶ دی ۱۴۰۳) تداوم رشد قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی (۲۴ دی ۱۴۰۳) بررسی قیمت کارخانه و بازار آزاد محصولات ایران خودرو و سایپا (۲۴ دی ۱۴۰۳) فرار مالیاتی ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی ۳ صندوق قرض‌الحسنه در خراسان رضوی پرواز‌های اروپایی از ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ از سرگرفته می‌شوند ۲ ساعت برای خرید عرضه اولیه «نیشکر» فرصت دارید (۲۴ دی ۱۴۰۳) بورس سبزپوش شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۴ دی ۱۴۰۳) خراسان رضوی همچنان رتبه نخست تولید گوشت قرمز کشور را در اختیار دارد
سرخط خبرها

ماجرای موج افزایش قیمت خودرو چه بود؟

  • کد خبر: ۲۰۹۲۶۸
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
ماجرای موج افزایش قیمت خودرو چه بود؟
بعد از تغییر محل تامین ارز واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی شاهد شروع یک موج افزایش قیمت در بازار خودرو بودیم که حالا بحث اصلاح رویه مذکور در دستور تیم اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، بررسی بازار خودرو در یک ماهه اخیر نشان می‌دهد، که افزایش قیمت‌ها در این بازار قبل از افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی آغاز شده بود. اگرچه عدم واردات خودرو آن طوری که وعده داده شده بود، محقق نشد و طبیعتا بخشی از افزایش قیمت خودرو از همین محل است، اما در ادامه به دلایل دیگری که به نظر می‌رسد عوامل جدی تری در افزایش نرخ خودرو محسوب می‌شود، می‌پردازیم.

لازم به ذکر است برآورد‌های غیر رسمی نشان می‌دهد که تقاضای غیر رسمی برای واردات قطعات مونتاژی و همچنین CKD تا ۶ میلیارد دلار هم در سال می‌رسد که عدد بسیار قابل توجهی خواهد بود.

تغییر ارز مرکزمبادله مونتاژکاران خودرو به ارز اشخاص و آغاز موج گرانی خودرو

یکی از نکاتی که به نظر میرسد عامل اصلی شروع موج افزایش قیمت خودرو‌ها بوده، عدم تخصیص ارز با نرخ مرکز مبادله (۳۸ تا ۴۰ هزرا تومان) به مونتاژکاران خودرو و ارجاع آن‌ها برای تامین ارز واردات از محل ارز اشخاص است.

این موضوع تا حدی بالا گرفت که حدود ۴۰ روز پیش علی آبادی وزیر صمت در نامه‌ای به مخبر معاون اول رئیس جمهور از تامین ارز خودرو‌های مونتاژی از محل سامانه نیما به دلیل محدودیت‌های مربوط به ارز حاصل از صادرات اشخاص خبر داد.

ماجرای موج افزایش قیمت خودرو چه بود؟

در نامه علی آبادی خطاب به معاون اول رئیس جمهور آمده بود: «قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی CKD بر اساس قیمت ارز حاصل از صادرات اشخاص تعیین گردیده است. لیکن در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های مربوط به ارزِ یاد شده، در نظر است تا تامین ارز آن‌ها از محل سامانه نیما صورت پذیرد.

با توجه به وجود مابه التفاوت بین قیمت ارز حاصل از صادرات و ارز سامانه نیما دستور فرمائید موضوع اخذ مابه التفاوت مذکور از خودروسازان مونتاژی در دستور ستاد تنظیم بازار قرار گیرد.»

بانک مرکزی به دنبال اصلاح رویه تخصیص ارز خودروسازان مونتاژی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، رجوع خودروسازان مونتاژی برای تامین ارز واردتشان به ارز اشخاص عامل اصلی آغزا موج افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو شده است. این در حالی است که اخیرا خبر‌هایی از بانک مرکزی به گوش می‌رسد که مجددا قرار است تا ارز این خودروسازان در سامانه یکپارچه یا همان مرکز مبادله طلا و ارز تامین شود و مابه تفاوت این نرخ مرکز مبادله طلا و ارز تا نرخ ارز اشخاص از آن‌ها گرفته شود.

هر چند از ماه‌ها قبل محل تامین ارز واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی با ارز بری قابل توجه تغییر کرده و این موضوع به صورت مشخص تاثیر ۲۰ درصدی در تغییر هزینه تمام شده این خودرو‌ها داشته است. این موضوع منجر به شروع یک روند افزایشی در کل بازار خودرو شده و حالا مقرر شده روند سابق تامین ارز در خصوص واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی در دستور کار قرار گیرد. هر چند طبق نامه ۴۰ روز قبلِ وزیر صمت، قرار نیست نرخ تامین ارز خودرو‌های مونتاژی کاهش یابد، اما بازگشت رویه تامین ارز به سامانه نیما میتواد در مدیریت تقاضا و عرضه ارز این دسته از واردکنندگان موثر باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->